Pages

Thursday 13 February 2014

[INFO] Lapangan Terbang Antara Yang Paling Bahaya Di Dunia

Lapangan terbang Gibraltar adalah bandar udara awam yang melewati wilayah seberang laut British, Gibraltar. Lapangan terbang ini dimiliki oleh Kementerian Pertahanan United Kingdom. Operator awam menggunakannya untuk hanya penerbangan berjadual ke United Kingdom sedangkan penumpang yang berangkat dan tiba menggunakan terminal awam.

Lapangan terbang Gibraltar adalah salah satu dari lapangan terbang kelas A di dunia. Jalan Winston Churchill (jalan utamanya berhadapan dengan sempadan Sepanyol) bersilang dengan laluan landasan lapangan terbang ini sehingga lalu lintas jalan terpaksa ditutup setiap kali ada pesawat mendarat ataupun berlepas.

Program Most Extreme Airports dari History Channel menempatkannya sebagai lapangan terbang paling berbahaya kelima di dunia dan paling berbahaya di Eropah.

Lapangan terbang ini letaknya di tengah Laut Mediterranean dan Teluk Gibraltar. Landasan lapangan terbang berada di tengah lautan, sehingga selain harus menyeberangi lalu lintas ketika berlepas, saat mendarat pilot harus segera menarik brek sesaat setelah pesawat menyentuh landasan.

 credit t : dairishare





0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online