Mohd Bakri menunjukkan tidak ada kesan sembelihan pada ayam yang dibelinya.


KULIM - Hasrat seorang mekanik, Mohd Bakri Ramli yang tinggal di Kampung Simpang Empat Keladi untuk berkelah dan memanggang ayam bersama keluarganya di hadapan rumah tidak kesampaian apabila mendapati ayam mentah yang dibelinya dari sebuah pasar raya di sini tidak disembelih.

Menurutnya, dia telah pergi ke pasar raya itu kira-kira jam 11 malam untuk membeli ayam.

"Sampai di rumah, isteri membasuh dan memotong ayam ini. Bagaimanapun isteri terkejut apabila mendapati tidak ada kesan sembelih di leher ayam itu.

“Saya kemudiannya pergi semula ke pasar raya terlibat untuk mendapatkan keterangan tentang masalah ini bagaimanapun ia sudah ditutup,” katanya.

Tidak puas hati dengan kecuaian dilakukan oleh pasar raya terlibat, Mohd Bakri telah membuat laporan polis dan memanjangkan masalah ini ke Tribunal Pengguna.

Pengerusi Persatuan Pengguna Daerah Kulim, Mohd Zailan Hashim ketika dihubungi meminta Pejabat Agama Islam Daerah Kulim Kedah (PADK) membuat pemeriksaan mengejut terhadap pembekal ayam ke pasar raya terlibat supaya ia tidak bertentangan dengan Islam.

“Ini merupakan satu kecuaian yang tidak seharusnya berlaku. Menjual daging ayam tanpa disembelih dengan sempurna bukan satu masalah kecil.

"Saya meminta mangsa membuat laporan polis dan kemudiannya membuat aduan dengan Persatuan Pengguna," katanya.

Katanya, dia turut meminta mangsa bekerjasama PADK untuk membuat pemeriksaan mengejut terhadap pasar raya terlibat untuk memastikan masalah ini tidak berulang di masa hadapan.

"Dari tinjauan dibuat mendapati kebanyakan pasar raya hari ini menggunakan tenaga kerja pendatang asing, ada dalam kalangan mereka yang bukan beragama Islam,” katanya.
 
 
sumber: sinarharian