Pages

Thursday 20 February 2014

[SINAR HARIAN] Logik jika ada fosil di PAHANG




Fosil dinosaur jenis Spinosauridae dipercayai ditemui di Pahang. Sumber foto www.bbc.co.uk


TEMERLOH – Fosil dinosaur di negeri Pahang mungkin boleh ditemui di dalam jujukan batuan di kawasan Taman Negara di Jerantut, kawasan bandar Maran dan Paloh Hinai serta Taman Negara Endau Rompin.

Pegawai Kajibumi di Jabatan Mineral dan Geosains Ahmad Rosli Othman berkata, selain penemuan fosil gigi dinosaur yang dirahsiakan Universiti Malaysia (UM), fosil-fosil dinosaur yang lain juga mungkin boleh ditemui di kawasan yang disebut.

“Fosil dinosaur hanya terdapat dalam jujukan batuan di kawasan Taman Negara, kawasan Tembeling, Gunung Gagau dan kawasan bandar Maran, Paloh Hinai dan Endau Rompin.

“Kawasan ini mempunyai jujukan batuan yang menyimpan fosil tumbuhan dan dinosaur dari zaman Jurasik hingga zaman kapur ia kira-kira 60 hingga 130 juta tahun dahulu sebelum dinosaur pupus akibat hentaman meteorit ke bumi,” katanya mengulas laporan media mengenai penemuan fosil dinosaur di negeri Pahang semalam.


Ahmad Rosli berkata, dunia penyelidikan dinosaur pernah digemparkan dengan penemuan fosil dinosaur terbesar berusia 150 juta tahun di Phu Noi Kham Nuang, Thailand.

Beliau berkata, fosil amat sukar dicari secara proaktif dan biasanya penduduk tempatan akan menemui terlebih dahulu tanpa disengajakan.

“Tak mustahil negara kita menyimpan fosil seperti yang ditemui di Thailand kerana negara kita berjiran dan mempunyai batuan yang seusia.

“Saya yakin dengan sokongan yang diberikan penuh oleh kerajaan negeri Pahang selama ini akan memberikan hasil yang menakjubkan untuk dunia,” katanya.


sumber: sinarharian

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online