Pages

Wednesday 5 February 2014

[UNIK] 7 Reka Bentuk Kota Tercantik di Dunia

1. MEKKAH



Bandar ini menjadi tujuan utama kaum muslimin dalam menunaikan ibadah haji, Di bandar ini terdapat sebuah bangunan utama yang bernama Masjidil Haram. Bangunan Ka'bah ini dijadikan penanda aras arah kiblat untuk ibadah solat umat Islam di seluruh dunia.


2. DUBAI



Adalah satu dari tujuh kota yang paling ramai penduduk di Kesatuan Arab Bersatu (UAE), Terletak di sepanjang pantai selatan Teluk Parsi di Semenanjung Arab. Dubai terletak di Gurun Arabia. Tetapi, geografi Dubai sedikit berbeza dari bahagian selatan UAE dimana sebahagian lanskap Dubai dipenuhi pola gurun berpasir, sementara gurun berminyak mendominasi sebahagian besar wilayah selatan negara ini.


3. FLORENCE



Adalah ibu kota wilayah Florence, Itali Tengah. Dipisahkan oleh Sungai Arno, di kaki bukit Apennine, bandar ini Berjumlah 400,000 penduduk. Merupakan tempat kelahiran Renaissance, sejak abad ke-14 sampai 16, Florence dikenali sebagai pusat budaya, ekonomi dan kewangan penting di Itali dan Eropah sehingga digelar "Athens di Barat".

Florence dianggap sebagai bandar mercu kebangkitan seni budaya Itali. Karya sastera yang lahir dari sasterawan besar berasal dari Florence. Sebahagian besar orang-orang yang berperanan dalam perkembangan Renaissance seperti, Botticelli, Verrocchio, Leonardo da Vinci. Tokoh-tokoh asal Florence lain yang berpengaruh dalam pelbagai bidang antara lain Brunelleschi (arkitek), Donatello (pembuat patung), dan Mosaccio (pelukis). Galileo juga berasal dari Florence.



4. PARIS



Paris "Modern" adalah hasil dari perancangan yang bagus di pertengahan abad ke-19. Berabad-abad dahulu bandar ini mempunyai jalan sempit, tapi berawal tahun 1852, s Baron Haussmann meratakan seluruh daerah untuk membuat jalan lebar yang dilengkapi dengan bangunan batu neo-klasik bourgeoise.

Sementara bandar Paris masih mengenakan undang-undang "pelurusan" yang telah diubah (facade bangunan diganti menurut lebar jalan) pada beberapa pembangunan baru. Tinggi bangunan juga ditetapkan menurut lebar jalan yang dilalui, dan kod bangunan Paris telah mengalami pelbagai perubahan sejak pertengahan abad ke-19 untuk pembinaan




.5. BARCELONA



Sebuah bandar di Sepanyol, Dibangunkan pada 230 SM, kota ini berperanan sebagai galeri hidup dari seni bina dan hiasan bergaya modernis dan Art Nouveau (Seni Baru). Kuil-kuil dan bangunan karya arkitek Antoni Gaudí, gereja abad pertengahan, sisa tembok Romawi dan plaza serta tempat orang berjalan-jalan-semuanya terkesan istimewa. Luas wilayahnya adalah 100,4 km ²




.6. ATHENA



Bandar ini berpenduduk sekitar 700.000 penduduk namun bila dikira dengan daerah metropolitannya, jumlah penduduknya adalah kira-kira 3.5 juta penduduk. Athena juga menjadi pusat ekonomi, budaya, dan politik Greece.
Athena juga sering disebut sebagai asal dari peradaban barat kerana pelbagai pencapaian kebudayaannya pada abad ke-4 dan ke-5 dan membuatnya kaya akan berbagai bangunan, monumen, dan karya seni kuno. Salah satu yang paling terkenal adalah Akropolis yang menjadi salah satu bukti seni Yunani klasik.




7. BRASILIA



Brasília adalah sebuah bandar terancang, dan dibina dalam masa 41 bulan dari 1956 hingga hari perasmiannya pada 21 April 1960. Pengkonstruksian bandar tersebut ditakbir oleh Presiden Juscelino Kubitschek. Perancang bandar utamanya adalah Lucio Costa, arkitek utama dari kebanyakan bangunan awam adalah Oscar Niemeyer, dan seni bina landskap adalah Roberto Burle Marx. Bandar ini dirancang berdasarkan idea Le Corbusier.








0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online